Een uitdaging voor u, beste bezoeker…

Weet jij in de gemeente Langemark-Poelkapelle een stuk weg van 2,4 km lengte liggen dat pieleboetrechte is?

Nee, ik wel, ik vermoed zelfs dat dat het langste rechte stuk weg van de gemeente is: namelijk het stuk Zonnebekestraat vanaf het begin van de ‘Geboortedreef’ nabij ‘Sebastopol’ (het kruispunt Sint-Juliaanstraat met Zonnebekestraat) tot aan ‘De Nachtegaal’ (het kruispunt van de Zonnebekestraat met het einde van de Hazeweidestraat; vlak voorbij de Britse militaire begraafplaats Dochy Farm New British Cemetery).

En nu hoor ik jou vragen: “Hoe komt dat?”
Wel het begint een beetje zoals in het scheppingsverhaal in de Bijbel: ‘In het begin was er niets…’
Enfin, er was op de plaats van die pieleboetrechte strook wel iets: velden, weiden, hier en daar een gracht, maar zeker géén weg, pad, of wat dan ook dat kon dienen om zich te verplaatsen.

Tot wanneer duurde die periode ‘In het begin was er niets…’?
Ik weet het niet precies, maar op de kaarten ‘Atlas der Buurtwegen’ (1841); ‘Popp-kaart’ (1842-1879) en ‘Topografische kaart Vandermaelen’ (1846-1854) staat er alvast niets…

Met de eeuwwisseling naar de 20ste eeuw, was er wél al een weg aangelegd.
Tussen, laat ons zeggen 1850 en 1900, moet men op zeker moment beslist hebben om tussen bovenstaande twee punten een pieleboetrechte lijn te trekken en op die lijn een verbindingsweg aan te leggen waarlangs men langs een kortere weg de verplaatsing kon maken tussen de dorpen Langemark en Zonnebeke.

En hoe moesten de Langemarknaars dan naar Zonnebeke en omgekeerd de Zonnebekenaars naar Langemark (in de veronderstelling dat ze die verre verplaatsing wel wensten te doen, te voet of met paard en kar of koets)?

Even proberen: als ik in 1841 mijn GPS zou instellen om met mijn ‘Draisine’  (loopfiets) van Langemark naar Zonnebeke te looprijden, zou ik de volgende richtingsaanwijzingen krijgen (om toch niet meteen het noorden te verliezen, zet ik er tussen haakjes wat herkenningspunten anno 2024 bij):

    • Neem de Chemin n° 2 (Zonnebekestraat) tot aan de ‘Route d’Ypres à Bruges’ (kruispunt de ‘Canadien’) en steek die over.
    • Vervolg de Chemin n° 2, kruis de Chemin n° 16 (de O.L.Vr.-straat), en looprijdt tot aan de Chemin n° 19 (‘Sebastopol’ Sint-Juliaanstraat)
    • Op Sebastopol kun je (nog) niet rechtdoor, sla daarom linksaf (Chemin n° 19) (richting Hooglicht) en na 100 m rechtsaf opnieuw de Chemin n° 2.
    • Looprijdt de Chemin n° 2 helemaal tot het einde (in 2024 noemt men dit stuk ‘de geboortedreef’).
      Je komt uit op de zeer drukke Chemin n° 1 (Roeselarestraat).
    • Sla links af en na 50 m rechtsaf, en volg de bochtige Chemin n° 45.
      Stap nu naast je Draisine, want het is flink bergop tot je de Chemin n° 44 (Hazeweidestraat) bereikt.
    • Sla links af (Chemin n° 44) tot aan ‘Den Agtergael’ (De Nachtegaal).
    • Sla rechtsaf (Chemin n° 4 ) (Langemarkstraat op grondgebied Zonnebeke) en vervolg die tot in Zonnebeke.

Je kunt dit oude parcours (het stuk tussen Sebastopol en de Nachtegaal) op vandaag nog perfect afstappen.
Het is wel moeilijk om te vatten dat die ‘dreven’ van vandaag anderhalve eeuw geleden de hoofdverbindingsweg waren tussen Langemark en Zonnebeke…

Misschien toch wat moeilijk zonder kaart 😉 ? 
Probeer even Geopunt hieronder uit!
In de toekomst plaats ik nog enkele kaartjes als ik het zal hebben over ‘de bloaze van Zunnebeke’.